Google
 

Monday, March 7, 2011

5 Tip Mengawal Nafsu Makan

Anda mengalami masalah untuk mengawal nafsu makan ? Semua orang tahu keburukan jika seseorang tidak berjaya mengawal nafsu makan bukan. Berikut anda beberapa tip paling mudah untuk anda. Amalkanlah dengan dengan penuh kesabaran dan istiqamah.

1. Amalkan sunnah Nabi iaitu makan sebelum lapar dan berhenti sebelum kenyang. Makanlah sekerap 3-4 jam ini kerana ini dapat mengelakkan nafsu makan `mengamuk'. Apa taknya kalau kita lapar sudah pasti banyak yang kita`bedal' yer tak ?

2. Minumlah sekerap mungkin. Jangan takut anda tidak akan gemuk sebab banyak minum. Air semulajadinya dapat mengurangkan selera anda untuk makanan bergula. Ini ditambah pula air tiada kalori. 

3. Banyak bersenam. Aktiviti bersenam boleh mengeluarkan endorphins yang dapat mengawal nafsu makan anda. Selain itu juga bersenam juga dapat mencegaskan organ-organ didalam tubuh anda. 

4. Kawal tekanan (stress). Ada kajian mendapati orang yang stress akan cenderung untuk  makan lebih banyak. Olehitu  kawal lah stress anda supaya anda dapat mengawal nafsu makan. 

5. Dapatkan rehat/ tidur secukupnya. Anda dinasihatkan untuk mendapat tidur yang secukupnya kerana kajian mendapat orang yang kurang rehat akan cenderung untuk makan makanan yang bergula. 


Buku yang berkaitan 
The Endocrine Control Diet: How to Beat the Metabolic Trap and Lose Weight PermanentlyDiet for Dancers: A Complete Guide to Nutrition and Weight ControlCholesterol Control Without Diet!The Take-Control Diet

1 comment:

Anonymous said...

Selalunya kalau stay up, mintak macam macam, coklat la, coffee la, kacang la..

Popular Posts

Best ! Blog To Visit

.:Leave Your Link Here:.


PetuaMelayu

Petua Dari Badruzamani

Petua Sejagat

Dari Pakar

Soleh.Net

Penafian

Petua ini adalah koleksi saya yang saya perolehi dari rakan & keluarga. Kemujaraban mungkin berbeza bergantung kepada keserasian individu. Sebarang KEROSAKAN dan KERUGIAN adalah atas tanggungjawab sendiri. Terima Kasih