Google
 

Wednesday, April 22, 2009

Petua/Tips Membeli Rumah Kediaman


Periksa Tabungan Anda
Pastikan anda mempunyai tabungan persendirian yang mencukupi untuk menjelaskan bayaran muka (anggaran 10% - 20% daripada harga rumah) dan kos sampingan lain seperti fi guaman dan duti setem (anggaran tambahan 3% - 5%).

Pengeluaran daripada akaun Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)
jumlah simpanan KWSP yang boleh dikeluarkan untuk membeli rumah tidak boleh melebihi jumlah yang ada dalam Akaun 2 anda. Sila hubungi pejabat KWSP yang berdekatan untuk membuat pertanyaan berhubung kelayakan membuat pengeluaran tersebut.

Kemudahan pembiayaan daripada institusi perbankan Islam
buat tinjauan dan perbandingan terhadap pakej pembiayaan di pasaran yang paling sesuai dengan anda, kualiti perkhidmatan yang cekap dan boleh dipercayai, serta caj-caj yang dikenakan seperti fi guaman, fi dan caj berkaitan yang dibayar kepada pihak kerajaan.

Jika Anda berminat untuk membeli rumah yang masih dalam pembinaan. periksa background pemaju. Anda pastikan pemaju mempunyai lesen yang sah dari Kementerian Perumahan dan Kerjaaan Tempatan dan mempunyao permit shah pengiklanan dan jualan yang dikeluarkan oleh penguatkuasa tempatan.

Sebaliknya jika anda membeli rumah sudah siap dari penjual dapatkan nilai pasaran bagi rumah yang serupa di kawasan yang sama.


Tip-Tip Untuk `Orang Yang Sudah Berkahwin Sahaja"
Koleksi Masakan Terhebat
Iklan Percuma Selamanya
Funny Joke/Video

No comments:

Popular Posts

Best ! Blog To Visit

.:Leave Your Link Here:.


PetuaMelayu

Petua Dari Badruzamani

Petua Sejagat

Dari Pakar

Soleh.Net

Penafian

Petua ini adalah koleksi saya yang saya perolehi dari rakan & keluarga. Kemujaraban mungkin berbeza bergantung kepada keserasian individu. Sebarang KEROSAKAN dan KERUGIAN adalah atas tanggungjawab sendiri. Terima Kasih