Google
 

Sunday, July 3, 2011

Petua Membuat Kata Laluan ( Password)

Seiring dengan kepesatan dunia IT, peranan kata laluan atau password amatlah penting. Contoh didalam membuat tranksi pembayaran online, e-commerce dan sebagainya. Berikut beberapa petua untuk membuat kata laluan yang kukuh,

1. Masukkan kata laluan dengan menggunakan semaksimum yang mungkin. Sebagai contoh sekiranya ada 8 tempat ruang kosong disediakan, anda digalakkan untuk memenuhkan dengan 8 karakter kerana semakin banyak kata laluan yang digunakan semakin susah untuk dicerobohi dan semakin kuatlah kata laluan anda.


2. Anda digalakkan untuk menggunakan kombinasi huruf dan perkataan semasa mencipta kata laluan (password) dan jika laman web tersebut untuk menggunakkan krakter unik seperti @, # maka elok anda mengunakkannya.


Healthy Passwords: Learn to make strong passwords you can remember3. Jangan tuliskan kata laluan (password) kepada tempat-tempat yang senang untuk dilihat, atau pastikan anda tidak memberitahu kepada mereka-mereka yangtidak  berkenaan.


4. Tukar kata laluan (password) untuk satu tempoh yang tertentu sebagai contohnya setiap 6 bulan kerana ini dapat menyukarkan pihak - pihak yang tidak bertanggungjawap (hacker) untuk menceroboh.


Hacking For Dummies5. Jangan mencipta kata laluan (password) yang sama dengan nama,no kereta, kad pengenalan anda dan sebagainya kerana memudahkan hackers untuk menceroboh. Sebaik-baiknya gunakanlah krakter yang berlainan dengan data-data peribadi anda.

Diharapkan artikel ini dapat sedikit sebanyak membantu anda. Anda juga boleh mendengar video dibawah ini,


No comments:

Popular Posts

Best ! Blog To Visit

.:Leave Your Link Here:.


PetuaMelayu

Petua Dari Badruzamani

Petua Sejagat

Dari Pakar

Soleh.Net

Penafian

Petua ini adalah koleksi saya yang saya perolehi dari rakan & keluarga. Kemujaraban mungkin berbeza bergantung kepada keserasian individu. Sebarang KEROSAKAN dan KERUGIAN adalah atas tanggungjawab sendiri. Terima Kasih