Google
 

Friday, July 29, 2011

Jering Halau Tikus di Rumah Anda


Masalah tikus didalam rumah memang membahayakan kepada semua penghuni rumah kerana tikus boleh membawa penyakit seperti hawar tikus, Penyakit kencing tikus atau Leptospirosis selain tikus boleh memusnahkan peralatan dan pendawaian elektrik. Untuk pengetahuan semua, tikus bukan suka nak gigit/makan semua itu (kecualilah makanan) ini kerana gigi tikus akan sentiasa memanjang seperti kuku manusia, jadi mengigit untuk mengasah giginya atau dengan kata lain perkataan tikus `gatal gigi'.

Berbalik kepada petua untuk menghalau tikus dirumah, anda boleh gunakan jering. Cara mudah sahaja dapatkan jering tua, buangkan kulit keras (hitam) dan kulit lembut didalam kemudian potong kecil-kecil dan rendam didalam air selama 2 hari. Kemudian rengis atau spray air jering ditempat `highway' tikus. Insallah tikus akan berkurangan.
A Study of Sensory Control in the RatRats And How To Destroy Them (Traps And Trapping Series - Vermin & Pest Control) 
 

No comments:

Popular Posts

Best ! Blog To Visit

.:Leave Your Link Here:.


PetuaMelayu

Petua Dari Badruzamani

Petua Sejagat

Dari Pakar

Soleh.Net

Penafian

Petua ini adalah koleksi saya yang saya perolehi dari rakan & keluarga. Kemujaraban mungkin berbeza bergantung kepada keserasian individu. Sebarang KEROSAKAN dan KERUGIAN adalah atas tanggungjawab sendiri. Terima Kasih